Julklapp

Pojkarna fick en liten kusin i början av året som jag gärna stickar till. Denna gång fick det bli en klänning. Den heter Bella baby och kommer från häftet babystickat på stickor tre. Ett riktigt bra mönster, och jag blir genast sugen på att sticka mer ur den boken.

Klänningen är stickad i dubbel tråd malabrigo Lace. Egentligen ville jag inte sticka mer i det garnet eftersom det noppar något helt förfärligt. Men jag hade hemma, och det är mjukt nog för bebisar.

Klänningen var grå från början. Då den blev mintgrön i vissa ljus så fick den hoppa ner i ett färgbad. Tänkte mig först en svag rosa/lila ton. Men det blev fruktansvärt flammigt. Så i ett nytt bad igen. Denna gång mycket bättre, så när på en stor fläck. Tredje gången gillt. Och nu blev det en intensiv röd/rosa/murrig ton. Som jag tror kan gå hem.

20131222-194218.jpg

20131222-194241.jpg

2 thoughts on “Julklapp

  1. Birgitta December 23, 2013 at 10:15 pm Reply

    Blev ju så mycket finare i den nya färgen. Mer levande på något sätt. Vad bra att du inte gav upp efter första försöket. Jag skulle vilja färga en fleecekofta men det verkar på alla som att det inte går. Jag får kanske som du prova mig fram.

    • bubbisgarden December 24, 2013 at 6:08 am Reply

      Tack! Kändes som om jag inte hade något val. Ville inte ge bort en fläckig klänning, och hade redan lagt ner så lång tid på att sticka den.

      Är din kofta i syntetfleece eller ullfleece. Syntet är ju tyvärr svårfärgat. Blir på sin höjd lite svagt färgat. Om den är i ullfleece är det bara att köra.

Leave a Reply

Viffla

Om stickning, ull och drömmar

maria carlander

Om stickning, ull och drömmar

petrao.blogspot.se

Om stickning, ull och drömmar

TantKofta

Om stickning, ull och drömmar

med nål och tråd

Om stickning, ull och drömmar

Clara Stickar

Om stickning, ull och drömmar

